W tym wpisie znajdziesz:

  • jaki jest profil idealnego kandydata na Project Managera IT
  • zakres obowiązków na tym stanowisku
  • jakie kompetencje powinien mieć kierownik projektu w nowych technologiach

Idealny kandydat na Project Managera IT – jakich cech szukają pracodawcy

W branży IT rośnie zapotrzebowanie na ekspertów, którzy pokierują pracą zespołu developerów. Jak twierdzą eksperci od HR, nie zawsze łatwo ich znaleźć. Dlaczego? Project Manager IT to praca dla osób, które muszą posiadać kompetencje z zaawansowanych systemów dedykowanych IT, jak również szerokie umiejętności i doświadczenie z obszaru zarządzania. Wynika to przede wszystkim z faktu, że na tym stanowisku, specjalista od IT odpowiedzialny jest za pracę całego zespołu, a nie tylko swojego zadania. Do jego tasków należy również pełen nadzór i kierowanie projektami. Sprawdźmy więc, jaki zakres obowiązków ma Project Manager IT.


Zakres obowiązków Project Managera IT - dużo więcej niż programowanie

Zakres obowiązków Project Managera możemy podzielić na cztery rodzaje: wobec zespołu, projektu, interesariuszy oraz w obszarze planowania.


Jeżeli chodzi o zarządzanie personelem, a w praktyce najczęściej kilkuosobowym zespołem, rolą osoby na stanowisku kierowniczym jest przede wszystkim zbudowanie kompetentnego teamu i nadzorowanie jego pracy. Delegowanie zadań, przypisywanie odpowiedzialności za ich realizację czy ustalanie priorytetów w codziennej pracy. To umiejętności, bez których Project Manager może stanąć w martwym punkcie. Ważne jest też, aby na bieżąco wykrywał i rozwiązywał konflikty, a na koniec ocenił, jak zespół poradził sobie z zadaniem.


Drugą istotną kwestią jest prowadzenie konkretnego projektu. Manager musi go uruchomić i zamknąć, wyjaśnić jego zakres, cele oraz ułatwić członkom zespołu ich zrozumienie. W miarę realizacji zadania PM mierzy postęp prac, monitoruje ich jakość i mierzy się z ryzykiem całego projektu.


Aspekt często pomijany na niższych stanowiskach, a kluczowy w pracy managera projektu to kontakt z interesariuszami, do których można zaliczyć zarówno zarząd firmy lub dyrekcję działu, któremu kierownik podlega. Utrzymanie pozytywnych relacji, raportowanie i prezentacja postępów projektu to ciężka praca, której programistów nie uczą niestety na studiach.


Obowiązki Project Managera w obszarze planowania to przede wszystkim stworzenie planu projektu i jego harmonogramu. Zarządzanie to przede wszystkim wdrożenie planu działań, prowadzenie jego dokumentacji oraz monitorowania budżetu.


Praca Project Managera – kapitan na swoim okręcie

Project Manager, to niewątpliwie stanowisko kierownicze. A w dużej firmie czy korporacji, kierownik jest niczym kapitan. Biuro opuszcza zazwyczaj ostatni. Jego zakres obowiązków wymaga najczęściej obecności w pracy w pełnym wymiarze godzin, z częstym wyrabianiem nadgodzin – niektórych projektów zwyczajnie nie da się przeprowadzić w inny sposób. Chociaż coraz więcej specjalistów IT pracuje zdalnie, kierownicy projektów na ogół nadzorują pracę zespołu właśnie z biura.


Zastanawiasz się czy możesz pracować na tzw. home office? Sprawdź na naszym blogu - Zdalna praca w IT – jak to wygląda od kuchni?


Jakie kompetencje powinien mieć kierownik projektu w IT

Idealny kandydat na to stanowisko umie zarządzać personelem, czasem – swoim oraz zespołu. Potrafi prowadzić monitoring prac i krytycznie je oceniać. Co jeszcze? Przede wszystkim wysoko rozwinięte umiejętności komunikacyjne – jasne i zrozumiałe przekazywanie zadań jest kluczem w sprawnym funkcjonowaniu zespołu, a także komunikacji z interesariuszami. Ci często nie znają się bowiem na tajnikach pracy programistów. Ważne jest również analityczne myślenie, które pomoże przewidzieć sytuacje kryzysowe w projekcie oraz szybkie podejmowanie decyzji. Niewątpliwie menadżer musi posiadać także zdolności przywódcze, dzięki którym zmotywuje swój zespół i zachęci ich do działania… nawet w najbardziej trudnych chwilach.


Co zrobić, by zostać kierownikiem projektu IT – 3 najważniejsze wskazówki

Krok 1: zdobądź tytuł licencjata – podstawą jest wykształcenie na poziomie studiów licencjackich z informatyki, technologii informatycznych lub pokrewnych dziedzin. Niektórzy pracodawcy wymagają także stopnia magistra z zakresu zarządzania projektami IT.


Krok 2: zadbaj o odpowiednie doświadczenie i ukierunkuj się na zdobycie awansu – większość menedżerów IT mają kilkuletnie doświadczenie zawodowe w dziedzinie technologii informatycznych. Pracodawcy szukają osób, które nie tylko posiadają tytuł naukowy, ale mają praktykę w zarządzaniu projektami lub koordynacji pracy osób w dziale.


Krok 3: zrób kursy i zdobądź certyfikaty – świadczą one nie tylko o dodatkowej wiedzy kandydata, ale także o jego aktywności i chęci rozwoju. Poświadczenie wiedzy z takich tematów, jak systemy zarządzania bazami danych, bezpieczeństwo IT, zarządzanie systemami informatycznymi, podstawy programowania czy zasady zarządzania projektami mogą znacznie wpłynąć na Twoją atrakcyjność na rynku pracy.

Nadszedł czas na kolejny krok w Twojej karierze? Dołącz do naszej społeczności na BrainJobs, gdzie szukamy prawdziwych talentów IT. Stworzenie darmowego profilu zajmie Ci 5 minut, a my znajdziemy dla Ciebie pracę Twoich marzeń.